Facebook voor bedrijven – 5 gouden tips
Facebook voor bedrijven, wat doet u ermee?
Er was eens een tijd… dat Facebook een tijdverdrijf was voor jongeren op het internet. Anno 2012 ziet dat
internetlandschap er heel anders uit en is Facebook voor bedrijven een waardevol communicatie kanaal geworden.
Het aantal Facebook gebruikers is in alle leeftijdscategorieën gestegen (bron: marketingfacts) en grote bedrijven zetten massaal in op Facebook. Is het u ook opgevallen dat bedrijven in TV commercials vaak niet meer verwijzen naar hun website, maar naar hun Facebook pagina? En wist u dat Facebook juist voor kleinere, of lokale bedrijven enorm interessant is? Kortom, tijd om uw voordeel te gaan doen met Facebook. Deze 5 tips helpen u op weg.
Een account is geen pagina – Facebook Tip 1
Een Facebook bedrijfspagina is een fantastische aanvulling op uw website, dankzij de interactie mogelijkheden die wordt geboden door Facebook voor bedrijven. Op uw pagina vermeldt u uw bedrijfsgegevens zoals uw adres, contactgegevens en informatieve updates over uw bedrijf of producten (of diensten). Individuele personen kunnen bij Facebook een account aanvragen. Dit is niet hetzelfde als een bedrijfspagina. Om een bedrijfspagina aan te vragen, heeft u wel een persoonlijke account nodig. Dit account wordt dan de beheerder van de nieuw aangemaakte ‘Facebook pagina’. Een pagina genereerde voorheen ‘fans’, tegenwoordig zijn dit ‘vind ik leuk’s’. Zodra iemand uw pagina leuk vindt, verschijnen uw updates etc op het prikbord van de persoon in kwestie.
Zoek interactie met uw publiek – Facebook Tip 2
Uw publiek, lees diegenen die uw bedrijfspagina leuk vinden, kunnen zelf ook berichten plaatsen op het prikbord van uw pagina. Zij kunnen bijvoorbeeld een vraag stellen aan uw bedrijf (‘staan jullie volgende week ook op de beurs, kloppen jullie openingstijden als ik langs wil komen…”), geheel afhankelijk van uw bedrijfsactiviteiten. U kunt natuurlijk 1 persoon aanwijzen om deze interactie bij te houden. Maar het kan veel handiger zijn, om dit aan meerdere mensen te delegeren. Dit kan heel eenvoudig door de personen in kwestie ook tot pagina beheerder te benoemen in Facebook. Iedere pagina beheerder, kan berichten plaatsen of antwoord geven op interacties, namens uw eigen bedrijfspagina.
Gebruik Tags – Facebook tip 3
Het zogenaamde ’taggen’ in Facebook voor bedrijven, is een perfecte manier om de aandacht van mensen of andere bedrijven te trekken. Als u iets ’tagged’ dan verschijnt desbetreffende content automatisch op het prikbord van de persoon of pagina die u heeft ‘getagged’ en desbetreffende persoon/pagina krijgt een berichtje waarin staat dat hij/zij is ‘getagged’.
Integreer met andere sociale media – Facebook tip 4
Er zijn allerlei apps die het mogelijk maken om uw andere sociale media kanalen op te nemen in de side bar van uw Facebook voor bedrijven pagina. Op deze manier kunnen uw Facebook volgers (‘likes’) uw ook eenvoudig vinden in uw andere sociale media, zonder dat ze hiervoor ieder social platform individueel hoeven af te zoeken. Facebook apps vindt u eenvoudig op het internet, voor velerlei toepassingen.
Custom Tabs gebruiken – Facebook tip 5
De zogenaamde ’tabs’ vindt u onder de omslagfoto, onder de ‘vind ik leuk’ knop aan de rechterzijde van uw pagina. U kunt deze ’tabs’ uitbreiden door te klikken op de blauwe pijl aan de rechterzijde. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van deze ’tabs’ is Heineken, waarvan u de Facebook pagina hier kunt zien. Zorg ervoor dat u alle ’tabs’ bekijkt door op de blauwe ‘dropdown’ pijl te klikken aan de rechterzijde.