Inbound Marketing 4 dummies

Wat is Inbound Marketing eigenlijk?

Inbound Marketing is een nieuwe, effectieve manier om uw merk en bedrijf te vermarkten. Inbound Marketing is in feite een ‘pull strategie’ om potentiële klanten aan te trekken, juist op het moment dat zij actief zoeken naar specifieke producten of diensten. Dit in tegenstelling tot traditionele ‘push marketing’, die erop gericht is om partijen iets te verkopen, ongeacht de mate waarin een prospect klaar en/of bereid is tot het afnemen van een product of dienst.

Inbound Marketing neemt een aantal traditionele outbound marketing ”ingrediënten’ – zoals e-mail, PPC en SEO. Hieraan worden activiteiten toegevoegd, zoals content marketing, sociale media en geavanceerde marketing automatiseringssystemen om zo een totalitaire marketing machine te creëren die meetbaar is op resultaten en een constante bron van nieuwe leads en omzet is.

[box type=”info” style=”rounded”]Bedrijven willen omzet groei en kostendaling. Inbound Marketing biedt een strategie voor het aantrekken van leads en nieuwe klanten, die helder en transparant is op de resultaten en kosten[/box]

inbound-marketing-4-dummies

 

Waarom traditionele marketing uw bedrijf niet meer bijhoudt

De wijze waarop mensen (en dus bedrijven..) zich oriënteren op producten of diensten is volop aan het veranderen. De wijze waarop mensen (en dus bedrijven..) producten of diensten aankopen ook. Tegelijkertijd onderkennen bedrijven de noodzaak om hun kosten te beperken. Marketing budget staat onder druk en wordt steeds vaker ingezet op strategieën waarvan het rendement op marketing investeringen (ROI) inzichtelijk te maken is.

[box type=”info” border=”full”]In tijden van meer marketing-noodzaak, maar minder marketing-budget, maakt Inbound Marketing het mogelijk om meer te bereiken met minder middelen.[/box]

Wat is er dan veranderd?

Traditionele marketing methodes zijn minder effectief geworden. Dit is het gevolg van de enorme groei van het internet, veranderingen in aankoopgedrag (ook B2B) en de volgende veranderingen aan zoekmachines:

  1. Google is veranderd. De krachtigste zoekmachine ter wereld heeft de spelregels flink aangescherpt. Dit liet Google weten in recente updates (de zgn. ‘Panda updates‘). Kern van deze update is, dat kwalitatief relevante content, essentieel is geworden.
  2. Sociale Media. Met de komst van sociale media zoals Google+ (o.a.) is het nog belangrijker geworden om goede content te produceren en proactief te zijn op Twitter en andere sociale netwerken. Uw +1’s, Likes, Retweets, Follows en Shares zijn medebepalend voor uw verschijning in de zoekresultaten van de zoekmachines.
  3. Matige content levert niets meer op. Een beter doordachte content strategie, gericht op alle content distributie kanalen is nodig voor resultaten.
  4. Oude SEO trucks werken niet meer (SEO = zoekmachine optimalisatie). De veranderingen die zijn doorgevoerd door Google, zorgen ervoor dat de geloofwaardigheid van uw bedrijf –  daarmee ook uw vermelding in Google boven die van uw concurrenten – afhankelijk zijn van 1) Goede content, 2) SEO kennis en 3) strategische Inbound Marketing benadering.
  5. Uw klanten zijn online (ook B2B). Uw klanten veranderen op dit moment snel. 78% van de internetgebruikers doet haar product-oriëntatie online (bron: Hubspot Marketing). Met Inbound Marketing kunt u de online conversatie op uw vakgebied of branche beïnvloeden en de zakelijke vruchten hiervan plukken.

Hoe weet ik wat mijn klanten ECHT willen?inbound-marketing-4-leads

Inbound Marketing geeft u de kans om te ontdekken wat uw klanten echt willen – op het moment dat ze het willen – en om aan deze behoefte te voldoen. De eerste stap is om te gaan begrijpen waar de behoeftes van uw doelgroep liggen. Dit zal u helpen om fantastische content te ontwikkelen en te plaatsen op de juiste online plekken, waar het gevonden zal worden door uw potentiële klanten, op het moment dat zij op zoek zijn naar producten of diensten die u aanbiedt.

Met Inbound Marketing maakt u het eenvoudig en aantrekkelijk voor potentiële klanten om u te vinden en een aanvraag bij u te doen. Dit is prettiger dan de oude methodes waarbij u veel moeite moet doen om iets te verkopen aan potentiële klanten, op het moment zij nog niet toe zijn aan uw product of dienst of hier nog niet naar op zoek zijn.

Klanten, het lijken wel mensen!

Niemand vindt het leuk om iets opgedrongen te krijgen van een overijverige verkoper. We willen allemaal graag het gevoel hebben, dat we onze eigen voorkeuren bepalen en aankoopbeslissingen vrij kunnen nemen. Het is daarom niet verwonderlijk,  dat de meeste mensen (dus ook bedrijven..) hun product oriëntatie online beginnen en van daaruit verder invullen.

content creatie voor uw publiek
Eerst uw publiek creëren..

Dit begint met een duidelijke content strategie. U wilt ervoor zorgen, dat uw content overeenkomt met dat wat uw potentiële klant zoekt, tijdens iedere fase van het oriëntatie- en aankoopproces. Als u begrijpt waarnaar uw doelgroep op zoek is, kunt u uw content hierop diversificeren en afstemmen.  Hierdoor wordt het eerste contact met een potentiële klant veel geloofwaardiger en waardevoller.  [box type=”info”]Uw inhoudelijke boodschap én het moment waarop deze wordt overgebracht, sluiten veel beter aan op de behoefte van uw klanten. 1-0 voor u! Maar daar blijft het niet bij. Naarmate u goede content blijft delen met uw publiek, stijgt de geloofwaardigheid en gun-factor van uzelf en uw organisatie. 2-0 voor u![/box]

.. dan klanten genereren

De leidende gedachte is dat u een online zakelijke relatie opbouwt met contact maakt met uw potentiële klanten. Dat u uw kennis en vakmanschap deelt met uw publiek. Openlijk, ruimhartig en op de inhoud. Alle mensen in uw publiek verkeren in hun eigen stadium van behoefte en bereidheid om met u in gesprek te gaan over uw product of dienst. Tegelijkertijd is deze vakinhoudelijke online aanwezigheid essentieel om het vertrouwen en gun-factor van uw publiek voor u te winnen. Dit doet u met bijvoorbeeld case studies en testimonials van uw klanten, of klant reviews.  U stemt uw benadering volledig af op de fase waarin uw potentiële klant zich bevindt.

Bronnen: Google, SEOMOZ, Hubspot, Tomorrow People

 

Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten