Goodwill 2.0 door Inbound Marketing

Creëer goodwill met Inbound Marketing

90% van de Nederlanders gebruikt Internet. Van deze groep, begint 78% online te zoeken als zij zich willen oriënteren op een product (bron: marketingfacts.nl). Dit bekent dat uw bedrijf in toenemende mate afhankelijk wordt, of al is, van de mate waarin uw bedrijf aanwezig is in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit geldt zeker ook voor B2B productoriëntatie. Maar, er spelen hier meer belangen mee…

U bent echter niet alleen afhankelijk van uw indexering in zoekmachines. U kunt namelijk een eigen, autonome online ‘bezoekers-sneeuwbal-effect’ opbouwen. Onafhankelijk van zoekmachines, advertenties en zoal meer.

Let op, het volgende gaat over uw bedrijfswaarde..!

Stelt u zich eens voor… u gaat een groot interactief netwerk opbouwen met uw doelgroepen in uw sector of niche. Hoe groter en relevanter het bereik en opbouw is van dit netwerk, des te groter de voorsprong op uw concurrentie en de toegevoegde waarde van uw onderneming. Eigenlijk is dit goodwill 2.0 goodwill 2.0 met Inbound Marketing

Goodwill 2.0 – het werkt als volgt

Samen met uw concurrentie strijdt u om de aandacht, gunst en uiteindelijk omzet van uw nieuwe en bestaande klanten. De meeste bedrijven doen dit door op de traditionele manier ‘roeptoeter-marketing‘ te bedrijven. Iets waar bedrijven, uw potentiële klanten ook, schoon genoeg van hebben. Maar u bent slimmer.

In plaats van het ongevraagd afvuren van marketing communicatie boodschappen, pakt u het anders aan. U denkt na over uw doelgroep(en). Vervolgens vraagt u zich af welke aandachtsgebieden of onderwerpen voor uw doelgroep actueel zijn. Welke problemen spelen er in de sector waarin uw klanten actief zijn. Met welke uitdagingen zijn zij dagelijks bezig. Met andere woorden, naar welke informatie over welke onderwerpen zal uw doelgroep op het internet zoeken?

Vervolgens start u met bloggen. Namens uw organisatie en/of mensen schrijft u blog artikelen over deze onderwerpen. Denk aan blog posts over actualiteiten uit een branche, veelgestelde vragen omtrent bepaalde producten, verbeteringskansen voor bedrijfsprocessen van uw klanten of deel juist uw visie op lange termijn ontwikkelingen op uw eigen vakgebied. Hiermee laat u zien dat u autoriteit heeft als vakspecialist.

Relevante content is de sleutel voor goodwill met Inbound Marketing

Uw blog artikelen (= content) gaan dus over onderwerpen die relevant zijn voor uw doelgroep. Doordat u deze deelt via uw sociale media krijgt u volgers op LinkedIn, Twitter en/of Facebook. U maakt af en toe een presentatie op Youtube of vertelt uw verhaal via uw Youtube kanaal. Doordat uw content relevant is, prikkelt u steeds meer mensen om u te gaan volgen via uw sociale media platforms. U biedt mensen de mogelijkheid om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief waarmee u nog een content distributie kanaal activeert en uw schare aan ‘volgers’ verder uitbouwt. Zoekmachines constateren dit ook en zien dat uw pagina’s in sociale media worden vermeld. Hierdoor worden uw website pagina’s hoger gewaardeerd in zoekmachines ‘et viola’ uw online sneeuwbal effect is geactiveerd. We noemen dit: “Inbound Marketing“.

inbound marketing content traffic

Waar zit uw Goodwill 2.0 door Inboud Marketing dan precies?

Goodwill is de ‘meerwaarde’ van uw bedrijf bovenop de waarde van de activa en passiva. (bron: financieel-ondernemen.nl). Traditioneel wordt deze waarde ingegeven door naamsbekendheid, goed imago of door faam en kwaliteiten van de eigenaar. Allemaal wat abstractere, niet tastbare begrippen die zich niet echt laten uitdrukken in harde cijfers. Althans, nog niet…Want, wat denkt u dat er gebeurt als deze naamsbekendheid, naam en faam zich wel concreet uitdrukken in cijfers? Dit kan als volgt.

Goodwill 2.0 =  onderbouwing met cijfers

Inbound Marketing is de moderne vertaalslag van een heel traditioneel en vertrouwd gegeven, namelijk dat van vakmanschap en dienstbaarheid. U deelt uw vakkennis online, hetgeen puur service is. Hierdoor leren mensen u herkennen als expert op uw werkgebied. Als deze herkenning van uw vakmanschap onder een grote en relevante groep mensen plaats vindt, levert u dat klandizie op.

grafiek-inbound-marketingDit is precies wat Goodwill in traditionele zin inhoudt. Met de komst van Inbound Marketing, heeft u de kans om dit beeld blijvend op en uit te bouwen. Bovendien kunt u de mate waarin u dit business oplevert concreet meten, tot de laatste eurocent toe! Kijk, dat is een nieuw en interessant gegeven.

Uw Inbound Marketing activiteiten leveren u een permanente online aanwezigheid op. Door het inrichten van een goed resultaten analyse systeem, kunt u dit gehele proces exact meten. Persoonlijk werk ik graag met Google Analytics hiervoor. Er zijn ook betaalde systemen, die zijn erg goed. Maar ook Analytics biedt bijzonder veel mogelijkheden, is continue in ontwikkeling en is bovendien gratis voor iedereen.

Als u een goed dashboard inricht, kunt precies zien hoeveel bezoekers uw website genereert, op welke wijze deze bezoekers op uw site terechtkomen en welke concrete resultaten (leads, klantaanvragen, bestellingen) u dit oplevert. U kunt dus ook per ‘verkeersbron’ zien, tot welke commerciële resultaten dit verkeer leidt en u kunt een waarde (in harde Euro’s) koppelen aan deze resultaten.

In uw sociale media en nieuwsbrieven kunt u zien hoeveel personen of bedrijven u volgen. Vervolgens maakt u cijfermatig inzichtelijk, hoeveel online verkeer uw website organisch bereikt (d.w.z. niet betaalde clicks, dus geen advertentieverkeer) en wat de bronnen zijn van dit verkeer. U wist al tot hoeveel leads en klanten dit online verkeer leidt. Daarmee kunt u cijfermatig onderbouwen hoeveel goodwill (totale hoeveelheid volgers, bezoekers & commerciële resultaten die hieruit voort komen) uw bedrijf heeft. Dit is waardevol, omdat organisch verkeer, gegenereerd uit content ipv advertenties, een blijvend karakter heeft. Immers, een advertentie blijft alleen zichtbaar zolang u ervoor betaalt. Echter, organische zoekresultaten in zoekmachines en content die volop gedeeld is en blijft worden, kost niets meer als het er eenmaal is. Maar het blijft resultaten generen en dat is dus uw Goodwill 2.0

En als ik niet de mogelijkheden heb hiervoor?

“Waarschuwing: deze specifieke alinea is niet alleen geschreven voor uw belang, maar ook voor het belang van mezelf…”.

Goed, u wilt dus starten met het opbouwen van Goodwill 2.0 voor uw bedrijf. Uw vakkennis is breed, maar Inbound Marketing is een voor u vreemde tak van sport. Of u constateert op voorhand dat u geen of te weinig structurele arbeidsuren vrij kunt maken hiervoor. Dientengevolge voorziet u dat uw Inbound Marketing initiatieven op voorhand dreigen te mislukken wegens gebrek aan uitvoering en voortgang, of wellicht een gebrek aan kennis. In dat geval, kunt u een Inbound Marketing consultant inschakelen. Deze adviseert en draagt zorg voor de uitvoering van uw Inbound Marketing plan, deels of geheel. Indien deze optie u aanspreekt, neem dan hier contact met me op.

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Robin van Olphen

    Goodwill 2.0 en inbound marketing roept bij mij een associatie op met iets revolutionairs en iets nieuws. Ik vind echter alleen maar open deuren.
    Ik kan ook niets tegenstrijdigs vinden in je verhaal maar het onderwerp beloofd meer dan de inhoud.

    • Bram den Bieman

      Beste Robin, dank je wel voor het volgen van m’n blog en voor je feedback. Ik kom in de praktijk veel bedrijven tegen die hun online goodwill nog niet cijfermatig in beeld brengen. De toegevoegde waarde zit hem erin om dit wel te gaan doen. Als jij dit al volop doet, dan geef ik je een dik compliment hiervoor. Misschien wil je ook delen wat jou tips of ervaringen hierin zijn? Twee weten immers altijd meer dan een..

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

bloggen-leadsInbound-Marketing-infographic
Managed by Kjenmarks - Wordpress specialisten