B2B Leads genereren met uw website
Waarom online leads genereren zo goed werkt
Online leads genereren, business-to-business. Het klinkt voor velen wat abstract, maar dat hoeft het niet te zijn. Het werkt als volgt.
Uw bedrijf levert een product of dienst aan andere bedrijven. Hetgeen u levert is specialistisch van aard en u bent voortdurend gericht op het innoveren van uw huidige aanbod. Daarbij bent u op de hoogte van allerlei vakkennis, die voor uw klanten zeer waardevol en bruikbaar is. Is dit op u van toepassing? Ja? … Dan is hier de beste marketing tip die u ooit zult krijgen: Deel dit met de hele wereld!
Delen om te vermenigvuldigen
Mijn excuses voor het gebruik van dit cliché. Het is echter zoooo van toepassing. Ter zake: U deelt uw kennis via uw eigen website. U schrijft artikeltjes over onderwerpen uit uw vakgebied. Uw vakgebied… het werkveld waarvan uw klanten u moet kennen, of uw nieuwe klanten u moeten gaan kennen. Deel alles wat u weet. Hak uw kennis op in stukjes en zet het op uw site. In presentaties, illustraties, online Pdf uitgaves, blogartikelen, filmpjes het kan allemaal.
Deel ook via de sociale media, uw Twitter volgers, Facebook pagina fans, Google+ volgers en de ontvangers van uw nieuwsbrief.
Het enige dat u verder hoeft te doen, is ervoor zorgen dat uw publiek contact met u kan opnemen, zodra zij hieraan behoefte hebben. Op het moment dat de andere partij hierom vraagt. Alleen dan. Dit principe wordt ook wel ‘op toestemming gebaseerde marketing’ genoemd.
Marketing op basis van toestemming van de klant
Ok, u wordt dus benaderd door een nieuwe relatie over iets dat inhoudelijk aansluit op uw vakgebied, waarover u uw content heeft gedeeld met uw publiek. Deze nieuwe relatie heeft waarschijnlijk een inhoudelijk vraag. Daarbij heeft deze nieuwe relatie ook het idee, dat u of uw bedrijf in staat kan zijn te helpen bij deze inhoudelijke vraag.
Sta nu even stil, bij hetgeen hier gebeurt. Traditionele marketing dringt zich op aan uw potentiële klanten. Deze manier van werken, leidt vaak tot wantrouwen of een afwachtende houding aan klantzijde in de kennismakingsfase. Ok, uw product en uw verhaal is goed, maar toch..
Hoe anders is het eerste contact met een nieuwe relatie als het proces andersom werkt. Een mogelijke nieuwe relatie volgt en leest uw publicaties. Want hij/zij is beroepsmatig geïnteresseerd in de onderwerpen waarover u content publiceert. Vervolgens komt uw mogelijk nieuwe relatie in een zakelijke situatie terecht, die vraagt om uw expertise of producttoepassingen.
Uw mogelijk nieuwe relatie volgt u al een tijdje en herinnert zich uw artikelen en vraagt zich af of hij/zij contact met u gaat opnemen.
Juist op dat moment komt er een nieuwsbrief, Twitterbericht of LinkedIn boodschap voorbij van u. U heeft ervoor gezorgd dat de ontvanger eenvoudig een contactverzoek aan u kan opsturen en zie daar: U heeft een lead!
Waarom is deze lead zo waardevol?
De lead die u op deze manier heeft gegenereerd is extra waardevol vanwege twee zaken. Op de eerste plaats doordat uw timing perfect is. Immers, het moment van ‘first contact’ is door uw nieuwe relatie bepaalt. Uw lead is ‘hot’.
Op de tweede plaats, uw lead kiest heel bewust voor uw hulp. Uw nieuwe relatie volgt u al een tijdje en heeft u mag aannemen dat deze persoon uw publicaties met interesse volgt, maar ook kritisch. Heel simpel, had hij/zij uw publicaties inhoudelijk niet gewaardeerd, dan had deze persoon simpelweg geen contact met u gezocht.
U staat uw nieuwe, zakelijke relatie op basis van vertrouwen en een actuele klantvraag.
Wilt u meer weten hierover? Meldt u dan op voor mijn nieuwsbrief of neem gerust contact met me op. Ik leg u graag uit hoe deze marketing strategie ook uw bedrijf van verrijken met een continue aanwas van nieuwe leads.