Bedrijven scoren met LinkedIn – 5 tips

5 tips – Meer resultaat met Linkedin

Binnen de sociale media is LinkedIn het meest gebruikte netwerk voor beroepsmatig gebruik door professionals. Inmiddels heeft LinkedIn ruim 175 miljoen leden (wereldwijd) en blijft groeien met 2 nieuwe leden per seconde. Het aantal leden in Nederland is ruim 3 miljoen, peildatum 6 december 2011 (bron: LinkedIn).

Dit sociale netwerk maakt het eenvoudig om potentiële klanten of werknemers te vinden. Ook branche gerelateerd adviezen of thema’s zijn eenvoudig een volop te vinden op LinkedIn. U kunt er vacatures op uw bedrijfspagina plaatsen, of vragen stellen op groepen die gerelateerd zijn aan een specifieke sector of vakgebied. Dan is er ook nog LinkedIn Answers, dat zeer interessante  vragen en antwoorden biedt over branchespecifieke onderwerpen.

Heeft uw bedrijf een bedrijfspagina op LinkedIn?linkedin-bedrijven-tips

Ruim 2 miljoen andere bedrijven wel, want dit biedt de volgende kansen:

  1. Leads generen, vooral als u een B2B bedrijf bent
  2. Leg contacten met miljoenen anderen in uw sector of vakgebied
  3. Deelnemen aan groepsdiscussies over uw vakgebied
  4. Relevante content over uw bedrijf distribueren

Tip 1. Weet waarom een bedrijfspagina belangrijk is

“Maar Bram, op mijn persoonlijke LinkedIn pagina staat al alles over mijn bedrijf”,  zei iemand me pas. En inderdaad, dit is ook zo. Toch is het biedt een bedrijfspagina in aanvulling op een persoonlijke profiel pagina, de volgende voordelen:

  1. LinkedIn pagina’s worden zeer snel geïndexeerd door Google, wat de vindbaarheid van uw eigen pagina dus verhoogt.
  2. Uw bedrijfsprofiel wordt zichtbaar in uw persoonlijke profiel.
  3. Op uw bedrijfspagina kunt u prachtig uw bedrijfslogo plaatsen.
  4. Alle medewerkers van uw bedrijf kunnen zich verbinden aan uw bedrijfsprofiel. Maar ook als u alleen werkt, als freelancer bijvoorbeeld, is het maken van een bedrijfspagina nog steeds interessant.
  5. Geïnteresseerden in uw bedrijf kunnen uw bedrijfspagina volgen.

Tip 2. Gebruik LinkedIn ‘answers’

‘Answers’ biedt u de kans om uzelf te positioneren als expert op uw eigen vakgebied. Op ‘answers’ kunt u vragen stellen of beantwoorden.  Ga op zoek naar vragen over uw vakgebied en beantwoord deze. Dit is gratis reclame voor uzelf en brengt u in contact met potentiële klanten.

Tip 3.  resultaat verwachten mag, met 10 minuten per dag

Besteed 10 minuten per dag op LinkedIn. Ikzelf doe dit graag rond de klok van 12, net voor de lunch. Even uw groepen bekijken, reageren op discussies of zelf een poll aanmaken. Dit levert u betere online relaties op die u kunt omzetten in offline contacten. Kijk ook even wie uw profiel heeft bekeken in de laatste 24 uur en stuur deze personen een mailtje indien gewenst.

[box type=”info”]Bonus tip: Vraag anderen uw Linkedin bedrijfspagina te volgen, u heeft namelijk Company Followers nodig. Vergelijk het met ‘vind ik leuk’s op Facebook of volgers op Twitter – maar dan in een meer zakelijke context.  Vraag collega’s om de bedrijfspagina te volgen, volg zelf bedrijfsprofielen van anderen in de branche en nodig relaties uit (maar maak wel duidelijk wat de voordelen zijn)[/box]

Tip 4 – Houd een oogje op uw concurrentie op LinkedIn

Houd de concurrentie in de gaten. Volg hun bedrijfsprofiel, hun updates en de profielen van medewerkers. Het kan waardevolle informatie opleveren. Hetzelfde geldt voor uw leveranciers.  Als u bijvoorbeeld ziet dat de inkoper het bedrijf verlaat, neem proactief contact op met zijn vervanger, voor een ander u voor is. Nieuwe inkopers staan weer open voor nieuwe leveranciers, dus bied uw diensten aan.

Tip 5 – maak gebruik van de ‘Targeted Updates’ functie

LinkedIn biedt de mogelijkheid om Updates gericht te publiceren. Hierdoor kunnen doelgroepen beter worden bereikt. In onderstaande video van LinkedIn wordt dit uitgelegd:

Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten