Marketing mit Liebe aus Deutschland. Jawohl!

Terwijl ik dit type, zit ik in Frankfurt in Duitsland. Vandaag ben ik naar de E-Mail Expo geweest. De beurs op zich was verrassend klein, voor Duitse begrippen. Tel daarbij op dat het eigenlijk een samenvoeging was met een beurs voor apps. Laat ik het zo zeggen, ik hoefde geen sportschoenen aan om de beurs af te lopen. Daarentegen was ik onder de indruk van het ruim aanbod sprekers. In twee ‘areas’ werden doorlopend 30 minuten spreekbeurten gehouden door vaktoppers. En dat is dan weer helemaal goed.

De vraag rijst. Wat waren dan de hoogtepunten uit deze lezingen? Was het Jordie van Rijn over ‘click vallen’ in nieuwsbrieven tbv event driven e-mails? Zekers! Of was het die interessante discussie over de competitie tussen social media en e-mail marketing en wie deze race gaat winnen? Hmmm… verkeerde denkwijze en daarom een interessante stelling.

Nee. Wat ik nu met u wil delen is iets heel anders, iets dat ik onderweg naar Frankfurt in de auto op de radio hoorde. Het was een item over het aanstaande WK Voetbal en het feit dat ieder land zelf heeft mogen bepalen welke tekst er op de spelersbus van het lands-team prijkt.

De Duitsers kozen voor het fraaie “EIN LAND, EINE MANNSCHAFT, EIN TRAUM”. Misschien denkt u, er komt een ploegje voetballers die gaan rennen op een akker, is dat niet wat te zwaar aangezet? Maar dat is het zeker niet. Want dat ploegje mannen op die akker brengt in heel land samen, voor een paar weken, in staat van eensgezindheid (en ontvankelijk voor marketing boodschappen). En dat is op zich al een prestatie van wereldformaat.

Mocht je nu denken, leuk Bram, maar wat heeft dit überhaupt te maken met marketing? Nou alles dus.

Want die slogan op de Duitse bus vertaalt precies wat hun hele doelgroep, het hele land (!) gedurende het WK denkt, voelt en beleeft. Dus het is een waanzinnig goede slogan. Hij is super relevant en ‘lovable’ binnen een actueel thema. De juiste slogan, op de juiste plaats en juiste moment. De marketing machine loopt warm..

Dit geldt voor Nederland precies zo. Wij zijn ook als een natie trots, betrokken en zelfs gepassioneerd over een en hetzelfde ding gedurende het WK. Ook wij worden even verbonden. Ook wij verdienen die boodschap, omdat deze relevant en herkenbaar is, met gevoel voor momentum. Dus, wat krijgen wij op onze spelersbus… ‘ECHTE MANNEN DRAGEN ORANJE’.

Huh? En echte vrouwen dan? Of niet-echte mannen? En waarom dat onderscheid? Sowieso, wat geven we onze mannekes op die akker mee? Dat ze op voorhand al goden zijn omdat ze oranje dragen? Het is al goed zo, omdat je oranje draagt? Lijkt me niet de spirit om de andere wereldmachten mee van de voetbalkaart te vegen.

Niet het juiste verhaal, voor het juiste publiek, gemiste kans. De doelgroep wordt niet geraakt door de boodschap. De boodschap mist het doel. Kijk, dan zijn we toch weer bij marketing!

Ik vraag mij af, laten we het dan echt weer aankomen op de penalty’s?  Prettige wedstrijd!

bram den bieman

 

 

 

Ps. Onze zuiderburen hebben een Franstalige slogan gekozen. Blijkt dat die een spelfout bevat waardoor de slogan niet meer klopt. Verkeerd vertaald uit het Nederlands. Daar missen ze dus op taal én op sentiment. Oeps. Ik denk dat de Rode Duivels dit WK gaan winnen. Omdat ze dan, de van ons gewonnen, oranje shirts kunnen aantrekken om zo weer ‘echte mannen’ te kunnen zijn. Want echte mannen, die dragen oranje.

Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten