Ondernemers en internet marketing

Tja, het is een bijzonder volkje. Ondernemers. Misschien bent u ondernemer, een entrepreneur. Of misschien bent u wel een intrapreneur. Iemand die op de payroll staat, maar zich gedraagt als een ondernemer. In beide gevallen, stelt u de belangen van uw bedrijf centraal. U weet dat vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan.

Terzake. Ondernemers en internet marketing

Twee werelden zijn het. Die van de ondernemers en die van de internet marketeers. De ondernemers begrijpen dat het gaat om de klant, de klant en de klant. En om de marge. Natuurlijk, want een financieel ongezonde leverancier is geen structureel goede leverancier. Mee eens? Mooi.

Aan de andere kant zijn daar de internet marketeers. Een hele nieuwe generatie staat voor u klaar. Ze hebben een indrukwekkende track record. In professionele omgevingen, want daar werken veel goede internet marketeers. In teams van specialisten. Ondersteund door afdelingen met usability specialisten, customer life cycle specialisten, seo specialisten, search analysten, webanalysten en nog een hele rij andere specialisten extra. Prachtig allemaal. Maar als ondernemer vraagt u zich het toch af. ..   Wat kan ìk ermee?

Wat, als u wél iets met internet marketing wilt doen, maar uw bedrijf heet niet bol.com, Wehkamp of  Zalando?

Wat kunt u hiermee als ondernemer of intrapreneur?

Alles! Internet is niets anders dan een nieuw kanaal waarmee u traditionele economische kernwaarden beter kunt realiseren. Service verlenen. Klanten informeren. Uw product onder de aandacht brengen van uw doelgroep. Laagdrempelig zijn. Duidelijk zijn. Bereikbaar zijn. Vakkennis overdragen. Mond tot mond reclame.  Klanten werven. Allemaal ‘ouderwetse’ processen, die juist dankzij internet flink verbeterd kunnen worden.

Bent u ouderwets? En de klanten in uw branche ook? Mooi. Juist dan kan internet marketing u een flinke voorsprong geven op uw concurrenten.

Ok. Dat neemt u van me aan. Maar dan komt de vraag. Hoe vertaalt u deze wens naar een concreet plan? Daarvoor heeft u toch een specialist nodig. Een internet marketeer. Daarin zit hem nu net de kneep.

Want uw realiteit is die van uw klant. De wensen van uw klanten worden bepaald door de wensen van.. de klanten van uw klant. In die realiteit ligt de basis van uw succes. U weet wat dit inhoudelijk betekent. Uw business is hierop gebouwd. Dit is uw wereld. Een wereld die heel anders is, dan die van Bol.com, Wehkamp en Zalando…

En hoe legt u dat allemaal uit aan iemand die alleen weet hoe te functioneren met behulp van specialistische omgevingen die u niet kunt bieden. Hoe kan zo’n specialist in vredesnaam begrijpen wat uw realiteit is?

De oplossing.

Uw eerste stap richting succes via internet heet Inbound Marketing. Dit is een Amerikaanse term die eigenlijk te vervangen is door ‘Informatie Marketing’. Dit is een strategie die zich erop richt, relevante informatie te delen met uw doelgroep en vanuit de interactie die hieruit ontstaat online leads te generen voor uw bedrijf.  Ja, dat is inderdaad een hele mond vol.

Let op. De oplossing gaat komen. Maar ik grijp deze kans ook aan om mezelf te profileren. ’t is maar dat u het weet.

Wat is een Inbound Marketeer. Eigenlijk is het iemand die in staat is om uw verhaal te vertellen. Uw digitale troubadour. Maar dan eentje die ook weet hoe u uw verhaal optimaliseert voor de zoekmachines. Én hij leidt uw verhaal, via social media, direct naar uw doelgroep.

Een online marketeer die in staat is uw verhaal te vertellen..

Dat is dus wat u zoekt. Zoals gezegd, zit hierin de kneep. Online specialisten die altijd hebben gewerkt bij die online reuzen,  in een ontzorgde omgeving.  Deze specialisten, staan ver af van de realiteit van uw ondernemerschap en de markt waarin u actief bent. Gelukkig is daar de Inbound Marketeer (ja, ik ben trots en enthousiast over mijn werk en heb geen scrupules om dit te delen met u).

het moet gaan over uw ideeën en wat u wilt bereiken

Persoonlijk vind ik het inleven en beklijven van de markt en de klanten van mijn klanten een onmisbaar leuk en uitdagend onderdeel van mijn werk. Het begint altijd met een gesprek. Oriënterend.  Vrijblijvend. Over uw ideeën en wat u wilt bereiken. En ja, over mijn ideeën en hoe ze ervoor zorgen dat u uw doelen bereikt.

Dus, aarzel niet. Stuur me een berichtje, laat me weten wat u zoekt. U bent welkom.

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Bram den Bieman

    Beste Jean-Paul, bedankt voor je reactie. Ik weet niet zeker of ik je reactie goed begrijp. Inderdaad is het idee over marketing te vaak dat het een creatieve, ondersteunende activiteit is waar mooie folders en een leuke beursstand worden gemaakt. Ik benader in iedere fase van het gesprek, dat marketing gaat om klanten en resultaten. Vervang het woord marketing door ‘klantenwerving en binding’ bij je volgende gesprek eens. Kun je daar iets mee?

  • Jean Paul Janssen

    Wat ik ondervind, is dat ondernemers ‘schrikken’ van het woord “marketing” zodra tarieven ter sprake komen. En dat is toch één van de eerste zaken waarnaar gevraagd wordt, zeker bij de kleine ondernemingen of zzp-ers… Dus in mijn ogen is het geen kwestie van een verschillende taal spreken, maar van wantrouwen en een negatief beeld van de marketing-branche?

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

leads genererenMarketing en Communicatie
Managed by Kjenmarks - Wordpress specialisten