Maak opzeggen eenvoudig – e-Mail marketing

Om succesvol te zijn met e-Mail marketing is het belangrijk om een grote en relevante e-Mail lijst van subscribers op te bouwen. We zijn dus allemaal gericht op het laten groeien van onze e-mail lijst. De groei van uw lijst is het resultaat van het aantal inschrijvers, minus opzeggers. Simpel.

Dus opzeggers zijn eng en opzeggen moet je voorkomen. Klopt dit? Wel als u een boekhouder bent. Maar niet als u een marketeer bent. Simpel. Uw nieuwsbrieven zijn bedoeld om een positieve response uit te lokken bij de ontvangers. Ontvangers die besloten hebben uw e-Mail boodschap niet meer te willen ontvangen, moet je direct de kans geven om te gaan. Anders sluit u uw online relatie alsnog negatief af. Sterker nog, u loopt het risico als spam gemarkeerd te worden en dat kan negatieve consequenties hebben.

Vergelijk e-mail opzeggers met restaurant gasten

Vergelijk het met een gouden regel uit het restaurant wezen (horeca). Gasten kunnen een lange avond ontspannen tafelen, met alle tijd van de wereld. Maar als zij eenmaal besluiten dat zij willen gaan dan vraagt men de rekening en verwacht dat deze snel komt. Zo is het met nieuwsbrieven ook.

Bovendien. Iemand die besloten heeft op te zeggen, doet op dat moment geen aankoop meer. Laat gaan en bespaar uzelf de negativiteit. Niet iedereen deelt dit standpunt, maar ik denk het merendeel wel… Dus zou je zeggen, het opzegproces is overal goed geregeld en eenvoudig uitvoerbaar. Niet dus.

Ik test nogal veel en vaak. Zo ook e-mail aanmelden en opzeggen. En wat valt op. Opzeggen is vaak lastig. Onderstaand voorbeeld kwam ik tegen. Het is de pagina die verschijnt nadat ik op de ‘afmeld link’ klikte in een nieuwsbrief die ik ontving.

Nadat ik deze link aanklikte duurde het veel te lang voordat de opzeggingspagina was ingeladen. Vervolgens zag ik dit … Knullige opmaak en ik moet opnieuw mijn e-mail adres invullen…? Huh? Maar jullie sturen mij toch een nieuwsbrief? Jullie hebben mijn e-mail adres toch?..

Laat ik nou vrij veek e-mail aliassen hebben en niet weten welke hier van toepassing is. Wat denkt u. Gaat iemand in dit geval alle email adressen proberen of überhaupt iets invullen. Of klikt iemand weg en markeert deze mail voortaan als SPAM. Wat gevolgen heeft voor uw ‘deliverability’?

Wat denkt u? Heeft u ook voorbeelden of feedback of dit thema? Ik lees het graag!

e-mail marketing opzegging tips

 

 

 

 

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Bram den Bieman

    Inderdaad Jeroen, goed voorbeeld! Vind het overigens wel een ijzersterke actie, ik ben benieuwd of de resultaten ervan ooit ergens opduiken. Zou een interessante en inspirerende case zijn om te volgen! Mocht er een lezer zijn die hierin kan helpen, reageer en deel het met de wereld. Samen weten we meer..

  • jeroen

    Nog een mooi voorbeeld is http://ikstart100.nl/ Aanmelden kan alleen via een social media profiel als facebook, twitter of linkedin. Het lezen van een bericht via email kan alleen als je bent ingelogd en als je daarna besluit je af te melden moet je je eerst weer afmelden via aan/afmelden.

    Dus als je niet weet waarmee je ooit hebt ingelogd is het een kans van 1 op 3 dat je de juiste kiest en kans van 2 op 3 dat je weer in een aanmeldprocedure bent beland.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

twitter marketing emailmarketing jojo dieet
Managed by Kjenmarks - Wordpress specialisten