Inbound Marketing is een marketing strategie die ervoor zorgt dat uw potentiële klanten u vinden op het internet, op het moment dat zij u nodig hebben. Om dit te realiseren richt u uw website zodanig in, dat uw site een online informatie ‘knooppunt’ wordt voor uw doelgroep in uw markt. Dit bereikt u door publicaties op uw website, die u verspreid via zoekmachines en de social media.

Inbound Marketing is marketing met een magneet en niet met een moker. Inbound Marketing is gebaseerd op content die potentiële klanten aantrekt en blijft voeden totdat uw klant aankoop-bereid is.

Hoe Inbound Marketing werkt

Inbound Marketing combineert drie werkterreinen op het gebied van internet marketing;
Content marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media marketing. U kunt dus stellen dat Inbound Marketing een samenvoeging is van meerdere online marketing methodes en kanalen die gezamenlijk zorgen voor een sterke online aanwezigheid, sterk merk en vooral voor goede, meetbare resultaten.

inbound-marketing

De 4 fases van Inbound Markting

  1. Bezoekers genereren op uw website
  2. Bezoekers converteren naar leads
  3. Leads omzetten in klanten, dmv speciale opvolgings-campagnes
  4. Het hele proces meten en bijsturen

Inbound Marketing versus ’traditionele marketing’

Traditionele “offline” marketing is meestal gericht op ‘outbound’ marketing technieken, zoals cold calling, adverteren in vakbladen, vakbeurzen enz. Het idee achter deze methodes is om ‘cold leads’ te bereiken en ze te blijven benaderen totdat ze bereid zijn om een dienst of product proberen. Dit impliceert dat niet bekend is in welk gedeelte van het verkoopproces de benaderde doelgroep zich bevindt. Dit laatste kan namelijk niet vooraf voor de gehele doelgroep worden vastgesteld. Hierdoor is het rendement op geinvesteerde middelen tbv traditionele marketing moeilijk vast te stellen.

Totaal doelgroep bereik -/-  segment binnen doelgroep dat aankoopbereid is
= verlies van rendement traditionele marketing

Dit rendement verlies (ROI) wordt in de praktijk meestal meestal gerechtvaardigd, door het te zien als een investering in ‘naamsbekendheid’. Echter, hoe deze investering in naamsbekendheid zich terugverdient is niet duidelijk. Dat is eigenlijk een opmerkelijke gang van zaken in een bedrijfsvoering.

Marketing gebaseerd op toestemming

Terwijl tradiotionele marketing wordt ervaren als ‘interruptie marketing’, is Inbound Marketing gebaseerd op ’toestemming’. Het onderscheid wordt gemaakt de wijze waarop de relatie tussen u en uw prospect tot stand komt.

U publiceert blog artikelen, die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en worden verspreid via de social media. Doordat u relevante content publiceert op uw website, genereert uw websites relevante bezoekers uit uw doelgroep. Eenmaal op uw website aangekomen, zorgt uw Inbound Marketing strategie ervoor dat deze bezoekers worden aangetrokken tot interessante aanbiedingen op uw site. Bijvoorbeeld een gratis e-book, een white paper, een e-mail cursus of interessante online video over passend onderwerp.

Gefeliciteerd, nu heeft u een hot lead – deze lead heeft er zelf voor gekozen zijn contact informatie met u te delen

U deelt deze unieke content met uw prospects op uw site, in ruil voor de contact informatie waarnaar u deze content automatisch verzend. Maakt een website bezoeker hiervan gebruik, dan wordt deze bezoeker een ‘hot lead’. Uw nieuwe lead heeft er dus zelf voor gekozen om zich bekend te maken bij uw organisatie. Bovendien heeft uw nieuwe lead al kwalitatieve content van uw ontvangen, dus de goede eerste indruk is gemaakt!

Inbound Marketing – van leads naar sales

De volgende stap moge duidelijk zijn. Hoe zet u deze hot lead om naar een sale? Inbound Marketing omvat een aantal technieken die het mogelijk maken om deze hot leads vol automatisch voor u ‘warm te houden’ totdat de hot lead zelf aangeeft benaderd te willen worden voor bijvoorbeeld een gesprek met uw verkoper. Dit kan met behulp van e-mail en zogenaamde autoresponder technieken.

De kosten per lead bij Inbound Marketing zijn significant lager dan bij traditionele marketing.
De resultaten van Inbound Marketing zijn exact meetbaar. U weet wat uw return on investment (ROI) is
.

→ Meer over Inbound Marketing: neem contact op met Bram

Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten